02_Betriebliches Gesundheitsmanagement

Zusammenfassung Schlüsselwörter Workplace health promotion: More than a “nice-to-have” Abstract Keywords

Anhand der Beschäftigtenbefragung NRW des Landesinstituts für Arbeitsgestaltung des Landes Nordrhein-Westfalen gibt der Beitrag einen Überblick zur Umsetzung, Nutzung und Qualität der betrieblichen Gesundheitsförderung (BGF) aus Sicht der Beschäftigten in Nordrhein-Westfalen. Die Befragung zeigt, dass drei Viertel der Beschäftigten BGF-Angebote erhalten, diese auch vielfach genutzt und überwiegend positiv bewertet werden. Zudem wird die besondere Situation kleiner und mittelständischer Unternehmen (KMU) beleuchtet. Auch pandemiebedingte Herausforderungen werden diskutiert sowie Chancen und Risiken digitaler BGF-Angebote hinsichtlich der Erreichung verschiedener Zielgruppen in der Belegschaft abgewogen.

Betriebliches Gesundheitsmanagement, Betriebliche Gesundheitsförderung, Prävention, Wohlbefinden, COVID-19, Befragung

Based on the employee survey by the Institute for Work Design of North Rhine-Westphalia (LIA.nrw) this article gives an overview of the implementation, use and quality of workplace health promotion in North Rhine-Westphalia from an employee’s perspective. The results of the survey show that three out of four employees have access to offers of workplace health promotion. These measures are widely used and mostly positively evaluated. Furthermore, the article sheds light on the specific situation of small and medium-sized enterprises. Moreover, pandemic-related challenges as well as chances and risks of digital workplace health promotion, including availability to different target groups among the workforce are discussed.

Workplace health management, workplace health promotion, prevention, well-being, coronavirus

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